tirsdag 21. februar 2017

Felltur og snøhuleovernatting

Hallo! Det har vært en god stund siden sist gang jeg blogget, og den største grunnen er vell egentlig at jeg har druknet litt i skolearbeid og tatt meg en velfortjent juelferie. Jeg skal ikke legge skjul på at andre trimester (fra novermber til nå) har vært mye jobb - jeg har gjort ferdig særoppgave, flere store prosjekter, collegesøknader, muntlig eksamen, og prøveeksamen. Puh, jeg er glad for at det er prosjektuke om 14 dager, så jeg får en liten pause haha.
Men denne helga har jeg også tatt meg litt fri og feiret slutten på prøveeksamen med en tur til Taos Ski Valley for å sove i en jurt og en snøhule. Dette er en av de mest populære villmarksturene skolen tilbyr, så fredag morgen satte jeg og 20 av mine klassekamerater oss på en buss og dro 3 timer til Taos Ski Valley, hvor det er en del snø. Der tok vi på oss truger og gikk de litt over tre kilometerne (men nesten 500 høydemeterne) opp til campingstedet, en lysning med en ganske stor jurt - et mongolsk telt. Planen var også å overnatte i en "quinzee", en snøhule gravd ut av en haug med snø. Så først på planen var natuling nok å lage disse snøhaugene, så de neste to timene gikk med til å grave fem snøhauger på vel tre meter i diameter før vi våte og slitene fikk slappe av inne i den varme jurten og spise middag. Kvelden gikk med på å spille kortspill og slappe av, noe som var utrolig koselig. Dagen etter var vi oppe tidlig for å grave ut snøhulene. Vi var fire persjoner per haug og selv om det var hardt arbeid avr det utrolig tilfredstillende å se snøhulen ta form. På ettermiddagen tok noen av oss på oss trugene igjen og gikk opp på en topp for å se på utsikten - noe som var utrolig vakkert! Å gå på tur i fjellet i New Mexico er ganske utfordrende, ettersom det ligger nokså høyt og lufta er tynn.  Taos Ski Valley (hvor vi kom fra) ligger på 2800 meter over havet.

På toppen av en høyde bak jurten
Forholdsvis spektakulær utsikt i solnedgangen
Snøhulegraving
På vei opp på fjelltoppen (blide av Anneli Xie)
Meg på trugetur, haha (bilde av Anneli Xie)

Da kvelden kom var det på tide å krype inn i snøhulene vi hadde laget og legge oss til å sove. Det gikk overraskende bra, jeg var ikke kald og sov forholdsvis godt. Alle synes det var veldig gøy og stas å sove i noe vi selv hadde bygget, noe jeg må si meg enig i.
På søndag var det på tide å rive ned hulene og sette snuta hjem igjen. Alt i alt var den en veldig vellykket og koselig helg. Selv om det til tider var mye hardt fysisk arbeid, spiste vi også god mat og hadde det veldig artig med hverandre.
Som jeg nevnte tidligere er det snart prosjektuke, og i år skal jeg til Bisbee, som er en liten by i Arizona på grensen til Mexico. Jeg tror det kommer til å bli veldig interresant og jeg gleder meg masse!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar